Curve Light

Acceptgiro is (spoedig) verleden tijd

Meer dan tien jaar geleden werd het al aangekondigd, de acceptgiro wordt overbodig. De laatste jaren zien we een sterke daling in het gebruik van acceptgiro’s. Wanneer de acceptgiro al wordt gebruikt, wordt deze door negen van de tien gebruikers voldaan middels digitale betaling. Deze verschuiving is natuurlijk heel goed te verklaren met de hedendaagse digitale betaalmogelijkheden. In deze blog gaan we dieper in op de acceptgiro en haar digitale vervanger(s).

Acceptgiro

Iedereen heeft weleens een acceptgirokaart in zijn of haar handen gehad. Deze zogeheten overschrijvingskaart wordt door een organisatie verzonden naar haar klant om de betaling te “vereenvoudigen”. De naam en het rekeningnummer van de organisatie staan reeds op de acceptgiro evenals het verschuldigde totaalbedrag. Het enige dat de klant nog moet doen is de acceptgirokaart ondertekenen en de kaart te posten in een bankenvelop.

Steeds minder ingestuurde acceptgirokaarten

Kijkend naar de cijfers zien we dat de daling van het betalen middels de schriftelijk ingestuurde acceptgiro in 2013 echt is ingezet. Werden er in 2013 nog 39 miljoen acceptgiro’s verzonden, is dit, inmiddels teruggedrongen tot 11 miljoen acceptgirokaarten. Dit aantal zal de komende jaren steeds verder dalen totdat de acceptgiro wordt uitgefaseerd.

Ondertekenen en retour zenden is verleden tijd

De daling in het aantal schriftelijk ingestuurde acceptgiro’s wordt vooral veroorzaakt doordat klanten en consumenten steeds minder met acceptgiro kunnen en willen betalen. Door de snelle technologische ontwikkelingen en het veelvuldige gebruik van mobiele apparaten is het een kwestie van tijd totdat de acceptgiro helemaal niet meer wordt gebruikt.

Digitale opvolgers van de acceptgiro

De opvolger van de acceptgiro laat natuurlijk niet op zich wachten. Dankzij de de snelle veranderingen in de (mobiele)techniek en de toenemende vraag naar gemak onder klanten is de logische opvolger ‘een digitale methode’. Je kunt hierbij denken aan oplossingen als; een e-mail met betaallink, SMS, chat of Whatsapp met betaallink, een brief met QR code of een betaling direct vanuit een mijnomgeving. Alternatieven die niet alleen de organisatie veel tijd en moeite kunnen besparen maar ook de klant een gebruiksvriendelijk en veilige betaalervaring biedt.

Waarom je als organisatie moet overstappen naar de ‘digitale acceptgiro’

De klant wordt steeds digitaler en gebruikt zijn of haar mobiel steeds vaker als primaire betaalmethode, denk bijvoorbeeld aan contactloos betalen via Apple Pay. Uit de data van Mail to Pay zien we dat het aantal mobiele betalingen de afgelopen (8) jaren met 350% is gestegen. Van alle betalingen worden zeven op de tien betalingen worden gedaan met een mobiel (apparaat).

Makkelijk en snel

Het betalen van een digitale acceptgiro is gemakkelijk en gaat vele malen sneller. De klant kan de openstaande rekening in slechts drie tikken betalen.

Minder foutgevoelig

Alle gegevens van de openstaande rekening staan verwerkt in de digitale acceptgiro. Hierdoor is de kans op fouten bij het overnemen van de omschrijving gereduceerd tot nul. En de betaling wordt 100% correct geboekt in de administratie van de organisatie.

Verschillende betaalmogelijkheden

Klanten zitten niet meer vast aan een betaalmiddel. De digitale acceptgiro kan betaald worden met elke mogelijke betaalmethode. Of dit nu iDeal is of PayPal, jouw klant heeft de volledige vrijheid.

Veilig

Het betalen via een digitale acceptgiro is veilige manier van betalen. De kans dat je betaling bij de post kwijt raakt, in verkeerde handen valt of dat er gevoelige informatie wordt buitgemaakt is geminimaliseerd. Je stuurt eenvoudig en rechtstreeks een digitaal betaalverzoek naar jouw klant.

Meer informatie ontvangen over de mogelijkheden van de digitale acceptgiro?