Curve Light

Betaalverzoeken versturen

Iedereen heeft dagelijks met betaalverzoeken te maken. Of het nu gaat om het betalen van een factuur, het overmaken van de huur, de naheffing op je energierekening of het terugbetalen van het etentje van de vorige avond. Steeds vaker worden deze betaalverzoeken digitaal verzonden en waarom ook niet. In deze blog kijken we naar betaalverzoeken in het algemeen en op welke manier jij deze kunt versturen om jouw klanten gemakkelijk, snel en bovenal veilig te laten betalen.

Hoe werken digitale betaalverzoeken

Betaalverzoeken bestaan sinds jaar en dag. Het is eigenlijk niet meer dan een verzoek aan jouw klant om de openstaande factuur te betalen. Voorheen veelal geprint of als PDF bijlage in je mail. Tegenwoordig veelal digitaal via een betaallink in de mail, SMS, Whatsapp of chat.

E-mail

Bij een betaalverzoek via E-mail ontvangt de klant een mail met daarin een betaallink of knop naar de betaalpagina. De klant kan vervolgens eenvoudig en op ieder gewenste moment van de dag de mail openen en de knop of betaallink aanklikken. Hij of zij wordt dan doorgestuurd naar een beveiligde en gepersonaliseerde betaalomgeving. Hier kan direct worden overgegaan tot de betaling.

SMS

Het lijkt misschien wat achterhaald een SMS versturen met daarin een betaalverzoek, maar niets is minder waar. Het aantal klanten dat overgaat tot betalen na het ontvangen van een betaalverzoek per SMS is zeer hoog. Dit komt mede doordat jouw klant de betaallink eenvoudig kan openen op zijn of haar mobiele telefoon en deze direct kan betalen via de mobiel bankieren app.

Whatsapp of Chat

Whatsapp en online chats worden steeds vaker gebruikt om de interactie met de klant te vergroten. Een vraag over de betaling van een openstaande factuur kan worden opgevolgd door het toesturen van de betaallink. Jouw klant kan deze dan direct openen en betalen via de beveiligde betaalpagina.

Digitaal betaalverzoek op papier

Het lijkt wat tegenstrijdig maar niets is minder waar. Een geprinte factuur kan evengoed een digitaal betaalverzoek bevatten. Door het toevoegen van een QR code aan de factuur geef jij jouw klant de mogelijkheid om de openstaande factuur digitaal te betalen. De klant scant eenvoudig de QR code en wordt daarna doorgestuurd naar de beveiligde betaalpagina van jouw organisatie. Hier kan met een simpele actie de geprinte factuur worden voldaan. Veilig, simpel en snel.

Betaalverzoek betalen

Wanneer je een betaalverzoek stuurt naar jouw klanten via de mail, SMS, Whatsapp of print dan ontvangen zij een bericht met daarin een persoonlijke betaallink. Deze link of QR code verwijst vervolgens weer naar een persoonlijke betaalpagina waar de klant eenvoudig over kan gaan tot het betalen van de factuur. De klant hoeft geen verdere gegevens of betaalgegevens in te vullen. Wat resteert is het eenvoudig en veilig betalen van de factuur via iDeal, PayPal, overschrijving of een van de andere betaalmiddelen.

Voordelen van digitale betaalverzoeken

Het grote voordeel van het versturen van een digitaal betaalverzoek zit hem in de snelheid en correctheid van de betaling. Een digitaal betaalverzoek kan direct worden betaald. Jouw klant hoeft slechts enkele handelingen te verrichten om de betaling af te ronden. Verder wordt het aantal type- en schrijffouten beperkt tot het minimum, nu er geen gegevens meer overgenomen hoeven te worden. Hierdoor is de financiële administratie maandelijks minder tijd kwijt aan het matchen van de ontvangen betalingen.

Schermafbeelding-2019-03-12-om-15.19.56

Veiligheid

Steeds vaker lees je verhalen over phishingmails, kopieën van betaaldiensten en andere oplichtingspraktijken. De consument heeft hierdoor steeds vaker twijfels. Geef jouw klanten het vertrouwen dat zij verdienen en zorg dat de door jou verstuurde betaalverzoeken aan onderstaande punten voldoen.

Herkenbaarheid

Zorg er voor dat jouw klanten gemakkelijk kunnen herkennen dat het over een betaalverzoek van jouw organisatie gaat.

  • Verstuur de E-mails altijd vanuit je eigen domeinnaam. Zorg voor een duidelijke mailadres; betalingen@jouwbedrijf.nl.
  • Voorkom vraagtekens en stuur de klant altijd door naar een betaalpagina op het eigen domein (www.jouwbebrijf.nl/betalen). De klant voelt zich zo eerder op zijn of haar gemak.
  • Zorg dat de e-mails herkenbaar zijn. Schrijf in dezelfde stijl als op de website of zoals de klant telefonisch wordt aangesproken.
  • Plaats een duidelijke logo in de mail zodat de klant snel herkent van wie deze mail afkomstig is.
  • Geef in het onderwerp van de mail duidelijk aan over welke factuur het gaat.

Beveiliging

Zorg ervoor dat jouw klanten 100% veilig de transactie kunnen verrichten.

  • Stuur jouw klanten altijd naar een beveiligde online omgeving en voorzie deze van een SSL certificaat zodat alle data gecodeerd wordt verzonden. Veilige pagina’s zijn te herkennen aan het slotje in de adresbalk (https://).
  • Maak de betaalpagina beschikbaar op je eigen domein.
  • Zorg voor de aanwezigheid van een beschrijving van het product dat jouw klant heeft besteld, of de dienst die is afgenomen.
  • Bied verschillende betaalmogelijkheden aan (iDeal, PayPal, Credit Card, etc).
  • Zorg voor een controle vraag; komen de gegevens van de klant en het bedrag overeen met de afgesproken prijs.