Curve Light

Betalen met QR code

Je kent het vast wel, die vierkantjes bestaand uit kunstzinnige opgebouwde blokjes. We hebben het natuurlijk over de QR code. De NOS heeft onlangs een artikel geschreven over groei van betalingen via QR codes. Waarom is het voor jouw klanten zo gebruiksvriendelijk en hoe kun jij deze volledig benutten? In deze blog lees je wat een QR code is en hoe jij deze kunt inzetten voor jouw organisatie.

Steeds meer betalingen via QR code

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er voldoende mogelijkheden om betaalverzoeken aan te bieden met een QR code. De QR code heeft inmiddels een prominentere rol ingenomen in alle betalingen. Niemand kijkt meer verbaasd op wanneer hij of zij bij de kassa van de supermarkt, kapper, restaurant enzovoorts de mogelijkheid krijgt een betaling te verrichten via een QR code.

Waar en wanneer is de QR code ontstaan?

De QR code is in 1994 ontstaan in Japan. Hier werd gezocht naar een snellere manier om informatie op te vragen dan de oude streepjescodes (barcode). De QR code zag zijn eerste levenslicht in de auto-industrie en was bedoeld om verschillende auto onderdelen eenvoudig en snel te kunnen identificeren. Door het succes van in de auto industrie werd deze al snel uitgerold naar andere branches en media. Zo zag je deze terug op visitekaartjes en in reclame uitingen. Later , in 2011, werd ook de mogelijkheid geïntroduceerd om betalingen te verrichten. Een van de voorlopers hierin was Starbucks.

Wat is een QR code?

De afkorting QR code staat voor 'Quick Response Code' en wordt altijd uitgevoerd als een 2D streepjescode. Een 'Quick Response Code' bevat bepaalde gegevens die versleuteld worden weergeven in de 2D streepjescode. Je kunt er bijvoorbeeld gemakkelijk mee worden doorgestuurd naar een betaalpagina met daarop de specifiek informatie van jouw betaalopdracht. Of het inladen van een ingevulde betaalopdracht in je bankieren app. Maar natuurlijk ook het verifiëren van een betaling middels een reader. Een 'Quick Response Code' maakt het de eindgebruiker dus mogelijk om met één handeling het doel te behalen.

Hoe zet je de QR code in?

Je kunt de QR code op verschillende manieren inzetten. Afhankelijk van jouw doel kun je verschillende elementen meesturen om jouw klant te voorzien van de juiste informatie en direct enkele handelingen uit handen te nemen.

QR code op factuur

Verstuur je nog veel geprinte facturen dan is het toevoegen van een QR code aan je factuur een perfecte optie. De code maakt het voor jouw klant mogelijk om in één handeling de betaalopdracht uit te voeren zonder eerst alle betaalgegevens over te hoeven nemen. De factuur kan direct voldaan worden en jij ontvangt direct het bedrag op jouw bankrekening, een win-win situatie!

QR code bij de kassa

Betalen met contant geld komt steeds minder vaak voor, maar ook de pinpas gaat terug in gebruik. In plaats daarvan betaalt men steeds vaker contactloos met mobiel of smartwatch of via een QR code op de bon of het scherm van de kassa. De klant kan deze eenvoudig scannen met zijn of haar telefoon en direct het geld overmaken. Snel, eenvoudig en bovenal veilig!

QR code op reclame uitingen

Adverteer je veel in bladen of op abri’s en wil jij jouw potentiële klanten direct de mogelijkheid bieden om het product te bestellen en af te rekenen dan biedt een QR code hier uitkomst. De geïnteresseerde kan eenvoudig de code scannen met zijn of haar telefoon en het product wordt direct in het winkelmandje van de webshop geplaatst.

QR code bij leveringen (onder rembours)

Voor alle bezorgers kan de QR code ook een welkome aanwinst zijn. Bij het afleveren van de goederen kan de ontvanger eenvoudig de code scannen en direct het bedrag betalen via zijn of haar betaal app. De ontvanger hoeft geen contant geld meer bij zich te dragen en de bezorger loopt hierdoor ook niet meer contant geld op zak. Dit komt de veiligheid de bezorger dan weer ten goede.

Toekomst van de QR code

Of de 'Quick Response Code' over enkele jaren zijn prominente plaats in de digitale betalingen definitief heeft ingenomen is moeilijk te voorspellen. Feit is wel dat met de recente ontwikkelingen de QR code nog zeker niet is vergeten. Sterker nog, er zullen nog veel meer nieuwe mogelijkheden komen om deze in te zetten. Schrijf hem dus niet af maar omarm de mogelijkheden die het met zich meebrengt.