Curve Light

Digitalisering incassoproces

Van print naar digitaal

Meer dan 93% van alle Nederlanders beschikt over een e-mailadres of mobiel telefoonnummer. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat jouw klanten sneller en beter betalen wanneer zij de mogelijkheid krijgen om dit direct via de computer, tablet of mobiele telefoon te doen. Waarom zou je deze mogelijkheid dan niet benutten om ook jouw klanten direct vanuit E-mail, SMS of App te laten betalen? In deze blog lees je hoe jij met de tools van Mail to Pay eenvoudig jouw klantgegevens kunt verrijken en het incassoproces kunt digitaliseren en optimaliseren.

Incomplete datasets

In veel gevallen ontbreken de benodigde gegevens om een klant digitaal te benaderen. Of is het mailadres verouderd met als gevolg dat de verstuurde mail "bounced" en dus niet is afgeleverd. Het aanvullen en updaten van deze gegevens is vaak een tijdrovende inspanning met hoge kosten als gevolg. Het resultaat bij deze veelal geforceerde campagnes is vaak erg laag en kan zelfs leiden tot frustratie bij klanten. Dat is iets waar je als organisatie natuurlijk niet op zit te wachten. Speciaal hiervoor heeft Mail to Pay haar platform uitgevoerd met een dataverrijking tool.

Print

De eerste stap naar digitalisering begint op papier. Print, een van oudsher prijzig communicatiemiddel waar de kans op fouten groot is. In het versturen van brieven gaat veel tijd zitten. Denk hierbij aan het printen van de facturen en het adresseren en frankeren van de enveloppen. De kans dat een klant een typefout maakt bij het invullen van het bedrag of de omschrijving is groter en de betaling wordt gemakkelijk vooruitgeschoven. Toch is dit stap één van de digitalisering.

Adresgegevens van de klant zijn nagenoeg altijd correct. Of je nu een woningcorporatie of verzekeraar bent. Het adres van jouw klant is bekend! Met de slimme Print van Mail to Pay stuur je jouw klant een ouderwetse brief met een digitaal randje: een qr code op de factuur.

Dataverrijking

Gaat de klant, waar het e-mailadres of telefoonnummer van ontbreekt, na het ontvangen van de brief over tot betaling, dan wordt deze altijd gevraagd de ontbrekende gegevens toe te voegen. Zo kunnen jouw klanten op een snelle, veilige en laagdrempelige manier hun gegevens toevoegen. De ingevulde gegevens worden direct verwerkt via het Mail to Pay platform en teruggekoppeld aan het systeem van de gebruiker. Zo zijn beide systemen altijd up to date en kan bij een volgend betaalverzoek direct gebruik gemaakt worden van de aangevulde gegevens. Deze dataverrijking tool zit standaard in het Mail to Pay platform verwerkt.

Digitaal incasseren

Nu de gegevens, van steeds meer klanten, up-to-date zijn kun je het incassoproces verder digitaliseren, optimaliseren en automatiseren. Benader jouw oude papieren klanten vanaf nu ook via Mail, SMS, Telefoon of Chat en bouw de perfecte Flow om jouw klant nog beter, sneller en klantvriendelijker te benaderen en over te laten gaan tot betaling.