Curve Light

Save Now Buy Later

hoe lang kan jij wachten?

Stel: een kind krijgt een marshmallow aangeboden. Vervolgens mag het kiezen: of de marshmallow meteen opeten, of tien minuten wachten en dan twee marshmallows krijgen. Van deze beroemde marshmallowtest, waarin zelfbeheersing en het vermogen om behoeftebevrediging uit te stellen getest wordt, zijn leuke filmpjes te vinden. Het is interessant om te zien hoe verschillend de kinderen reageren. Minstens zo interessant is het om te kijken wat dit vermogen een consument kan opleveren. Korting op een product, bijvoorbeeld.

De marshmallowtest, ontwikkeld door Walter Mischel, beweert dat het kunnen uitstellen van behoeftebevrediging doorslaggevend is voor een succesvol leven. Zelfbeheersing voorspelt niet alleen goede prestaties op school en hoe je sociaal functioneert, het helpt ook bij uitdagingen als het omgaan met stress of het maken van financiële keuzes. Mischel zegt ook dat je zelfbeheersing en doorzettingsvermogen kunt aanleren en verbeteren.

Save Now Buy Later

In dit licht is het interessant om een nieuwe trend in fintechland te benoemen: Save Now Buy Later (SNBL). In plaats van je virtuele winkelmandje direct af te rekenen of te kopen op krediet, stel je je behoefte om de spullen snel in huis te hebben uit, spaar je voor een dienst of product en schaf je het later aan. Met als beloning een mooie korting wanneer je het volledige bedrag bijeen hebt gespaard.

Voorschot naar verkoper

Hoe dat werkt? Stel, ik wil een nieuwe telefoon van duizend euro en mijn maandelijkse budget hiervoor is honderd euro. Er zijn meerdere manieren om deze telefoon te kopen. Eén: ik leen het geld en betaal het bedrag in tien maandelijkse termijnen (of meer, afhankelijk van de rente) terug. Twee: ik stort maandelijks geld op mijn spaarrekening en koop de telefoon op het moment dat ik het geld bijeen heb. SNBL biedt een derde mogelijkheid. Je maandelijkse betalingen zet je niet op je spaarrekening, maar maak je als voorschot over naar de verkoper. In ruil hiervoor geeft de verkoper jou een fikse korting. Met deze korting, zeg tien procent, wordt het al snel interessant als je de huidige spaarrente ziet.

Inmiddels zijn er al meerdere SNBL-platforms, ook met varianten waarbij je betaling naar een soort tussenrekening wordt overgemaakt. Ook SNBL-apps waar je kunt sparen voor aanbiedingen van meerdere verkopers komen nu snel op.

Voordelen consument

SNBL is duidelijk een groot voordeel voor consumenten en kan reden zijn om daadwerkelijk hun behoeftebevrediging uit te stellen. Of een aankoop zelfs helemaal te schrappen. Want misschien blijkt na een paar maanden sparen (lees: bedenktijd) wel dat je het product waarvoor je elke maand een bedrag opzij legt eigenlijk helemaal niet wilt of nodig hebt. Dan kun je dat geld aan iets anders uitgeven of verder sparen voor een ander product.

Voordelen voor organisaties

Maar wat maakt het aantrekkelijk voor organisaties zelf om SNBL aan te bieden? Het komt vaak voor dat potentiële klanten enthousiast hun online winkelmandje vullen, maar vervolgens afhaken omdat ze op dat moment geen geld hebben. Met Save Now Buy Later hebben organisaties een extra mogelijkheid om de klantrelatie te onderhouden. Ook dus op die momenten dat klanten even geen geld te besteden hebben. Daarnaast biedt SNBL extra contactmogelijkheden voor klantenbinding, zoals:

  • Een gratis geautomatiseerd spaarplan, dat de spaarder en/of de verkoper zelf kan inrichten.
  • De mogelijkheid voor de klant om op de website alvast artikelen te selecteren.
  • Beloningen, zoals extra tegoed bij een gehaald spaardoel.
  • Een optie waarmee vrienden en familie kunnen bijdragen aan een spaardoel, bijvoorbeeld bij verjaardagen.

Duidelijke voorwaarden

Organisaties die SNBL willen aanbieden, doen er goed aan om scherp te kijken naar de voorwaarden bij deze dienst. Hoe lang blijven deals geldig? Wat als een klant het gespaarde bedrag wil terugstorten op diens eigen rekening? En wat als het product waarvoor iemand spaart niet meer leverbaar is? Duidelijkheid over dit soort zaken vooraf voorkomt kritiek en negatieve reviews achteraf.

Dertig procent

Over kritiek gesproken, ook op de conclusies van de marshmallowtest kwam later commentaar. Want hangt succesvol zijn daadwerkelijk alleen af van het simpele feit of je een snoepje even kunt laten liggen? Van de kinderen die meededen aan de test lukte het trouwens dertig procent om de marshmallow niet meteen op te eten. Ik ben dan ook benieuwd hoe het de Save Now Buy Later-platforms en -apps zal vergaan. Het succes daarvan hangt immers af van hoeveel en hoe lang deze consumenten kunnen wachten. Is dertig procent dan voldoende? Of is daar meer voor nodig? We gaan het zien.