Curve Light

Disruptie door fintech-bedrijven

Werd er in het begin nog wat lacherig gedaan over die ICT-geeks met hun ‘slimme’ oplossingen voor financiële diensten, inmiddels weet iedereen wel beter. Fintech is niet meer weg te denken uit de financiële wereld. De innovatieve producten en diensten die fintech-bedrijven ontwikkelen zijn efficiënter, transparanter, gebruiksvriendelijker en klantgerichter – om er maar een paar te noemen. Eigenschappen waarmee zij het traditionele financiële landschap de afgelopen jaren flink hebben afgestoft en opgeschud!

Fintech-ondernemingen gebruiken innovatieve technologieën om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen die het financiële verkeer enorm vergemakkelijken. Met hun innovatieve websites, apps en online tools zijn deze bedrijven – vaak start-ups – ware disruptors die de gevestigde orde in de financiële wereld behoorlijk uitdagen.

Van pay- tot pensiontech

We zien fintech-ondernemingen in verschillende branches, zoals: betalen (paytech), verzekeringen (insurtech) en pensioenen (pensiontech), maar ook hypotheken en beleggen. Paytech is erop gericht om het (internationale) betalingsverkeer efficiënter en transparanter te maken. Insurtech-bedrijven bieden bijvoorbeeld verzekeringspolissen aan die zijn gebaseerd op het werkelijke gebruik. De kracht van pensiontech-tools zit in het verzamelen van big data en de analyse daarvan. Daarmee weten pensioenfondsen hun leden precies op het juiste moment een perfect op maat gesneden aanbod te doen. Hypotheek-fintechs maken het hypotheekproces eenvoudiger, sneller en goedkoper.

Disruptie door fintech

Het doel van de meeste fintechs is het ‘disrupten’ van de gevestigde orde. Disruptie betekent dat het een kleiner bedrijf lukt om met minder middelen een gevestigde onderneming uit te dagen. Denk bijvoorbeeld aan PayPal bij de betaalmiddelen, het Amerikaanse Rocket Mortgage bij de hypotheekverstrekkers en Mail to Pay in de incassobranche.

Gedoemd te mislukken? Echt niet!

Niet dat gevestigde ondernemingen die uitdagingen serieus namen toen fintechs hun intrede deden. Het slechtste idee van 1999, oordeelden gevestigde financiële dienstverleners en durfinvesteerders smalend na de start van PayPal in 1998. Hun concept om consumenten met behulp van slechts een e-mailadres online betalingen te laten verrichten, moest wel gedoemd zijn om te mislukken. Twee jaar later had PayPal vijf miljoen (!) gebruikers. Anno 2019 heeft de betalingsprovider wereldwijd 277 miljoen actieve accounts.

Ook Rocket Mortgage heeft een behoorlijke aardverschuiving veroorzaakt in de Amerikaanse hypotheekmarkt. Via hun app sluit je in slechts vijftien minuten een hypotheek af. In iets meer dan een jaar na de lancering was er al voor meer dan zeven miljard dollar aan hypotheken via deze app afgesloten. Hypotheekadviseurs in Nederland huiveren nu al bij het idee dat deze app ooit hiernaartoe komt.

Fintech-bedrijven zijn innovatief en stellen bij hun producten en diensten het gebruikersgemak voorop.

Gevaar voor corporates

Fintech-bedrijven zijn innovatief en stellen bij hun producten en diensten het gebruikersgemak voorop. Daarmee vormen ze een serieuze bedreiging voor corporates die vertrouwen op hun reputatie. Nu zullen bijvoorbeeld mensen die al jaren klant zijn bij hun bank misschien niet snel overstappen naar een fintech. Volgens adviesbureau Ernst & Young zegt 22 procent van de consumenten die fintech-oplossingen links laten liggen dat ze bij hun traditionele financiële instelling blijven omdat ze die meer vertrouwen dan fintechs. Tegelijkertijd lijkt de kans dat de kinderen van deze consumenten voor de superhandige online tools van bijvoorbeeld nieuwkomers als Binck, Knab en Bunq kiezen, zeer reëel.

Disruptor Mail to Pay

In de incassobranche geldt Mail to Pay, een combinatie van fintech, betalingsprovider en incassobureau, als disruptor. Met hun idee om grote volumes rekeningen, herinneringen en aanmaningen te automatiseren en debiteuren te laten betalen via een betaallink in een e-mail of sms, hebben ze de incassowereld transparant gemaakt én daarmee het incassolandschap voorgoed veranderd. Met innovatieve, gebruiksvriendelijke digitale tools biedt Mail to Pay bedrijven de volledige controle over hun eigen incassotraject. Het nog jonge bedrijf heeft inmiddels een indrukwekkend klantenportfolio opgebouwd. Organisaties als Nationale-Nederlanden, PWN, VGZ en Ymere maken al gebruik van de tools van Mail to Pay voor hun incassoproces.

De toekomst van fintech: samenwerken of negeren

Voor veel gevestigde bedrijven is het nu kiezen: samenwerken met een fintech en voorbereid de toekomst ingaan, of de ontwikkelingen negeren en – leunend op hun reputatie – op dezelfde ouderwetse manier doorgaan. Met de kans dat je uiteindelijk vastloopt. Steeds meer gevestigde bedrijven omarmen fintech en maken samen een ‘strong case’ voor de klant. Bijvoorbeeld in de vorm van het opzetten van een ‘InnovationLab’. Daarnaast zie je dat grote corporates start-ups – die zelf de kracht niet hebben om hun product door te ontwikkelen – overnemen.

Door continu te investeren in innovatie blijven fintechs disruptief.

Disruptief blijven door innovatie

Nu ze de boel flink hebben opgeschud, moeten ook fintechs zelf een keuze maken: tevreden met de behaalde resultaten genieten van het succes – net als de gevestigde orde – of zorgen dat ze ook disruptief blijven. Voor zover je van een echte keuze kunt spreken, althans. Immers, kiezen fintechs ervoor om met hun volwassen product achterover te leunen, dan worden ze in no time links en rechts ingehaald door nieuwe fintechstart-ups met nog weer transparantere, efficiëntere, klantgerichtere en gebruiksvriendelijkere tools. Gelukkig voor fintechs zijn ze al goed bekend met de oplossing: innoveren. Door continu te investeren in innovatie blijven fintechs disruptief. Zo heeft Mail to Pay een apart team dat zich elke dag bezighoudt met vragen als: wat is er in de markt aanwezig, wat is de behoefte van de markt, hoe kunnen we onze producten nog beter maken en waar liggen kansen voor innovatie? Alleen met zo’n instelling voorkom je dat je zelf tot die gewraakte gevestigde orde gaat behoren en houd je de concurrentie van het lijf.

Wil je weten hoe Nationale Nederlanden de disruptie in fintech omarmd heeft?

Download dan nu de businesscase